söndag 14 september 2008

Bakgrund

Målsättning är att kunna gå i pension vid 55 som ekonomiskt oberoende, dvs att jag har en passiv inkomst som täcker mina kostnader. Drivkraften är att jag vill skapa mitt eget oberoende. Principiellt, vilket jag inte önskar och heller inte tänker göra vore det möjligt för mig att ta
Pension vid 55 genom att flytta till en mindre bostad (ungarna är åndå utflugna) och casha in värde stegringen på huset samt vänta in ett litet men förmodligen tillräckligt arv som knotats ihop av sina hårt arbetande tjänstemmanna föräldrar. Denna möjlighet delar jag med många andra medelklass barn från 70-talet. Kanske en lockande tanke för många, baksidan är att det med den metodiken inte blir så mycket kvar till sina egna avkommor. Vilket för mig är helt uteslutet.

Drivkraften att bli ekonomiskt oberoende och kunna styra sig egen vardag delar jag inte med min Fru, som faktisk, lite paradoxalt är väldig harmonisk och tillfreds i sitt yrkesliv med tanke på att hon arbetar inom det ständigt utskällda Landstinget och jag å min sida har ett rätt väl avlönat yrke med en arbetsbeskrivning som jag tror en och annan möjligen skulle finna intressant. Själv tycker jag att det suger, har funderat på att byta bransch men har kommit till slutsatsen att det förmodligen inte skulle engagera mig mer. Jag kommer nog för evigt söka friheten...P55

2 kommentarer:

Per Penning sa...

'har funderat på att byta brancsh men har kommit till slutsatsen att det förmodligen inte skulle engagera mig mer'

Två själar, samma tanke! ;)

Anonym sa...

Hoppas du lyckas!