fredag 12 september 2008

Day one

Ok, nu kör vi. Det har snackats ett tag, närmare bestämt hela mitt vuxna liv, om att jag skall ha möjligheten att gå i pension vid 55. Nu, vid 37-års ålder, är det dags att börja på allvar. Sparande i värdepapper blir grunden för slutmålet. Alltså inga pretantiösa entreprenörs ideer, jag har nog lite av entreprenören i mig men känner att min livssituation gör att det inte är en realistisk väg fram för tillfället. Jag måste fokusera på de säkra inflödet. Startkapitalet är 100-150.000kr som jag kommer att placera i fonder eller aktier, jag har hört att det börjar bli läge att köpa aktier? Goda råd om vettiga placeringar tas gärna emot...., utöver startkapitalet hoppas jag kunna spara ca 50.000kr/år. En närmare redogörelse om mitt nuvarande pensionssparande kommer inom kort. Nu behöver jag hjälp att placera mitt startkapital. Är det någon som hör mina böner?

P55

3 kommentarer:

Per Penning sa...

Hej du! :)

Mitt råd för dagen blir att inte investera hela startkapitalet på en gång utan att pyttsa in successivt. Ja, det var det hela. :)

Chairman sa...

Tack Per, min tanke är att skapa en räntefond som pytts konot. //P55

Anonym sa...

Mitt råd:

Investera startkapitalet i ca 10 aktier i ca 5 olika branscher. Hög direktavkastning, lågt pe-tal. Om du inte känner dig bekväm med aktier börja med investment-bolag.
Sprid insättningarna över tiden. 150.000 på 2 är ger drygt 6000 per månad. Under tiden sitter pengarna på högräntekonto. Fonder ? - personligen gillar jag inte fonder pga avgifterna. Har enbart fonder på marknader som jag inte når via mina nätmäklare.

Bry dig inte om portföljens dagsvärde - kolla alltid följande på din portfölj varje år efter utdelning: direktavkastning på *ditt* insatta kapital.

Kolla upp kapitalförsäkring på nätmäklarna också.